دعوه لكل شاب وكل بنت موضوع مهم جداا ارجو الدخول

الموضوع في 'المواضيع المكرره و المحزوفه' بواسطة THE MATRIX, بتاريخ 29-10-2010.

حالة الموضوع:
مغلق
  1. THE MATRIX عضو جديد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

منتدانا الغالى شباب وبنات ازيكم

انا حبيت انهارده اناقش معاكم موضوع مهم جدا هو ( رمى الناس بالباطل ) وللاسف الشديد الموضوع ده منتشر جدا وبذات هنا فى السايت ده

الاول نبداء بقول الله سبحانه وتعالى

بسم الله الرحمن الرحيم

وَمَن يَكْسِبْ خَطِيئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَرِيئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا}.

صدق الله العظيم

ثانيا حديث سيد الخلق نبينا محمد عليه الصلاة والسلام

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لأصحابه ;
    أتدرون من المفلس؟ . قالوا ; المفلس فينا يا رسول الله من لا درهم له ولا متاع . قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ; المفلس من أمتي من يأتي يوم القيامة بصلاة وصيام وزكاة ، ويأتي قد شتم هذا ، وقذف هذا ، وأكل مال هذا ،وسفك دم هذا ، وضرب هذا ، فيقعد فيقتص هذا من حسناته ، وهذا من حسناته ، فإن فنيت حسناته قبل أن يقتص ما عليه ؛ أخذ من الخطايا أخذ من خطاياهم فطرح عليه ، ثم طرح في النار .
    الراوي; أبو هريرة - خلاصة الدرجة; صحيح - المحدث; الألباني - المصدر; صحيح الترمذي

ثالثا عقاب رمى الناس بلباطل هو
    بسم الله الرحمن الرحيم
    قال الله تعالى: ( وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَداً وَأُوْلَئِكَ هُمْ الْفَاسِقُونَ )

و
    وقال الله تعالى : ( إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ

و
    وعن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : (اجتنبوا السبع الموبقات ، قالوا : يا رسول الله ، وما هنَّ ؟ قال : الشرك بالله ، والسحر ، وقتل النفس التي حرم الله إلا بالحق ، وأكل الربا ، وأكل مال اليتيم، والتولي يوم الزحف ، وقذف المحصنات المؤمنات الغافلات) رواه البخاري ( 2615 ) ومسلم

يترى بعد ده كله
    هل بعد ان عرفتم حكم رمي الناس بالباطل هل من الممكن بأن تتهمو أحد

هل حسيت بال انته رميت عليه الكلام بالباطل
    اظن منتش قادر تظهر وجهك
    هل لو انته متاكد من ده ليه متحولش تصلحه وتاخد الثواب والاجر وتحس انك غيرت انسان ؟

يا شباب يا بنات وكل واحد شاف الموضوع ده وحس بالذنب ارجعو الى صوابكم وصلحو من نفسكو وربنا غفور رحيم
    شكرا ليكم
    اخوكم ممدوح

1 شخص معجب بهذا.
  2. معجبه عضو فعال

رد: دعوه لكل شاب وكل بنت موضوع مهم جداا ارجو الدخول

ناااااايس توبيك
    توبيك مفيييد جدا
    يسلموو
  3. رد: دعوه لكل شاب وكل بنت موضوع مهم جداا ارجو الدخول

صح يا ماتركس كل بيضن بالناس بالسوؤ من غير ما يرجعو ويسالو نفسة انت فعلا شوفت وحش من الشخص دة

ربنا يستر علينا تحياتى
  4. THE MATRIX عضو جديد

ياجماعه لو حد عايز يضيف حاجه او كان صدفه حاله زى كده ممكن يقول ويحكى لكى نستفاد كلنا وبلاش حكاية نايس توبيك انا عايز تفاعل
  5. رد: دعوه لكل شاب وكل بنت موضوع مهم جداا ارجو الدخول

ياواد بدور على الفضيحة هههههههههههه
  6. THE MATRIX عضو جديد

ليه ليه بتقول كده ايه الفضيحه ال فى كده الفضيحه وال عيب ان واحد يروح يقول لوحده انتى كذا وبتعملى كذا

وهو معندهوش دليل او بيعمل كده علشان يوص للعيزه دى فعلا الفضيحه ان مبقاش فى نخوه ولا كرامه وللاسف بتيجى من ولا البلد الواحده تبقى مش هى الفضيحه يا مان ؟
  7. رد: دعوه لكل شاب وكل بنت موضوع مهم جداا ارجو الدخول

صح كلامك تمام وانا فعلا بيتقلى كلام فى المنتدى على كذا بنت انهم بيقلعو على الكاميرا والكلام الفاضى دة

ودة مجدر كلام ومفيش اثبات معاك صورة خش ياعم وفيديو اوك حط وفرجنا ههههههههه قصدى

دة عرض بنت لو البنت دى اختك هترضى تخلى حد يقول عنها كد ا هتقول انا لو ليا وحدة كدا كونت دبحتها دة

كلام هو مفيش الا كلمة وحدة اتقى الله يا مسلم ويوم ليك ويوم عليك الى تعملو فى بنات الناس ممكن يحصل

لاختك لامك لاى حد قريب منك
  8. THE MATRIX عضو جديد

للاسف يا بوب كلامك صح 100 % وعلشان كده انا عملت الموضوع ده علشان احط حد للمهزله ال بتحصل دى واعرف ال ميعرفش حقيقة ال بيعمله وان كل كلمه قلها باطل هتبقى ذنب كبير عليه
  9. رد: دعوه لكل شاب وكل بنت موضوع مهم جداا ارجو الدخول

اشطة هنكشف المسطور امتى من خلف الاسوار ونعمل اميل جديد للشخص المظلوم ويدخل

ويقول قصتة كدا هنعرف ونجيب الى بيقول الكلام دة هنا ونعرفة مقامة كويس
  10. THE MATRIX عضو جديد

كل هيبان وال ميشترى هيتفرج يا مان اصبر عليا بس محضرلكم شويه مفاجئات هتعجبكم
حالة الموضوع:
مغلق